549
(Głosy: 1, średnia ocena 5.00 na 5)
Tajski kandydat do Oskara5.00 out of 5 based on 1 voters.

Już niebawem na ekranach polskich kin pojawi się intrygujący czarny kryminał buddyjski. „Headshot. Mroczna karma” to francusko-tajska produkcja w reżyserii Pen-ek Ratanaruanga. Film, co ważne, jest tajskim kandydatem do Oskara.

Tajlandia, Francja 2011 | Headshot. Mroczna karma zachwyca stroną wizualną – zimną i wilgotną atmosferę filmowanych scen odczuwamy niemal na własnej skórze
Tajlandia, Francja 2011 | Headshot. Mroczna karma zachwyca stroną wizualną – zimną i wilgotną atmosferę filmowanych scen odczuwamy niemal na własnej skórze (by www.againstgravity.pl )

Headshot. Mroczna karma to filmowa adaptacja powieści Fon Tok Kuen Fa (aka Rain Falling up the Sky) znanego i wielokrotnie nagradzanego tajskiego pisarza Wina Lyovarina, dwukrotnego laureata prestiżowej nagrody S.E.A. Write Award.

Jest to dwunasty film (włączając filmy krótkometrażowe) w dorobku znanego i kontrowersyjnego tajskiego reżysera Pen-eka Ratanaruanga, trzeci z kolei nakręcony z aktorem Nopachai Jayanamą (wcześniejsze to Nimfa oraz krótkometrażowy Sawasdee Bangkok).

Zarys fabuły

Uczciwy policjant Tul nagle znajduje się w potrzasku. Pewien wpływowy polityk zaczyna poważnie go szantażować, a następnie oskarża o zbrodnię, której Tul nie popełnił.

Tul nie ma wyjścia. W poczuciu rozczarowania i złości na świat, w którym żyje, rozpoczyna pracę, w której nie ma miejsca na żal i litość. Staje się zawodowym mordercą – ma za zadanie eliminować z życia tych wszystkich, którzy stoją ponad prawem.

Pewnego dnia podczas kolejnego zadania Tul nieoczekiwanie zostaje ranny. Kula przeszywa mu głowę. Po 3 miesiącach budzi się ze śpiączki, ale patrzy już na świat zupełnie inaczej. Widzi rzeczy do góry nogami...

Tajlandia, Francja 2011 | Headshot to czarny kryminał silnie przeniknięty buddyjską filozofią życia
Tajlandia, Francja 2011 | Headshot to czarny kryminał silnie przeniknięty buddyjską filozofią życia (by www.againstgravity.pl )

Film noir

Headshot. Mroczna karma jest typowym filmem noir, czyli czarnym filmem, silnie osadzonym jednak w buddyjskiej filozofii życia.

Opowiada o człowieku, który stara się zapomnieć o przeszłości, ale przeszłość – czyli karma – mu na to nie pozwala. Reżyser zdaje się pytać o charakter i podmiotowość losu, zastanawiając się, czy życie człowieka to seria przypadkowych zbiegów okoliczności, czy raczej wynik działania istniejącego ponad nami bytu, który steruje światem.

Headshot. Mroczna karma | Pen-ek Ratanaruang (reżyser): „Czarny kryminał fascynuje mnie tajemnicą, dymem z papierosów, pięknymi kobietami, brzydkimi mężczyznami, ładnymi ubraniami, zdradą (...)”
Headshot. Mroczna karma | Pen-ek Ratanaruang (reżyser): „Czarny kryminał fascynuje mnie tajemnicą, dymem z papierosów, pięknymi kobietami, brzydkimi mężczyznami, ładnymi ubraniami, zdradą (...)” (by www.againstgravity.pl )

Nocne życie tajskich miast

Headshot. Mroczna karma niczym typowy czarny film unika jednak moralizowania i jasnego podziału na dobro i zło, chętnie i często operuje cieniami oraz kontrastami, a przede wszystkim obrazami nocnego życia w tajskich miastach.

Dwoista moralność głównego bohatera

Główny bohater to typowy bohater czarnego kina – przeciętny człowiek, wplątany przypadkowo w świat przestępczy. Jego skomplikowana psychika, a także niejednoznaczność moralna jego postawy, którą można oceniać jako zarówno dobrą, jak i złą, może mieć – podobnie jak w filmach noir – swoje źródło w teoriach psychologicznych Zygmunta Freuda.

Headshot. Mroczna karma | Mroczny i niepokojący nastrój obrazów uzyskiwany jest m. in. za sprawą wyrazistych cieni i mocnych kontrastów
Headshot. Mroczna karma | Mroczny i niepokojący nastrój obrazów uzyskiwany jest m. in. za sprawą wyrazistych cieni i mocnych kontrastów (by www.againstgravity.pl )

Zdjęcia i nastrój

Film zachwyca stroną wizualną obrazu. Zdjęcia Chankita Chamnivikaiponga przykuwają uwagę, a często są również dodatkowo podświetlane, co podkreśla zimną i wilgotną atmosferę filmowanych scen.

Mroczny i niepokojący nastrój uzyskiwany jest za sprawą wyrazistych cieni, mocnych kontrastów, dominacji linii ukośnych i wertykalnych nad horyzontalnymi, nisko lub wysoko umieszczonych świateł kluczowych, agresywnego montażu, a przede wszystkim zaburzoną, ale bardzo wartką i dynamiczną chronologią zdarzeń – jednym z atutów tego filmu – oraz klimatyczną narracją spoza kadru.

Film działa jak szybki wstrząs. Najpierw podnosi w widzu poziom adrenaliny, aby następnie wszystko uspokoić, dochodząc do stylu bardziej kontemplacyjnego w rytmie.

Świat do góry nogami

Zaburzone widzenie, na które cierpi główny bohater filmu, nie jest fikcją literacką. W medycynie stwierdzono przypadki widzenia do góry nogami, co jest efektem zakłócenia pracy siatkówki oka. Ponadto każde niemowlę przez kilka pierwszych dni swego życia widzi świat do góry nogami, co w przypadku tego filmu – silnie osadzonego w buddyjskiej filozofii karmy – ma zasadnicze znaczenie.

Nie przegap!

7 listopada 2012 o godzinie 20:15 w warszawskim Kinie Praha odbędzie się pokaz specjalny tajskiego kandydata do Oscara "Headshot. Mroczna karma".

Projekcję poprzedzi mały wykład na temat tajskiej Nowej Fali – czyli o młodych, zdolnych twórcach, którzy w czasach gospodarczego kryzysu (koniec lat 90.), na przekór finansowym trudnościom, postanowili rozpętać artystyczną rewolucję i ożywić azjatycki przemysł filmowy.

Więcej szczegółów znajdziecie tutaj.

Headshot. Mroczna karma | Główny bohater filmu zaczyna widzieć świat do góry nogami…
Headshot. Mroczna karma | Główny bohater filmu zaczyna widzieć świat do góry nogami… (by www.againstgravity.pl )




Zainteresować Cię również mogą ...



Zmień język Thailand Thailand (English) Tailandia Tailandia (Español) Tailandia Тайланд (Русский) Thailand Thailand (Deutsch) Tajlandia Tajlandia (Polski)